• Dit evenement is voorbij.

Als Nieuw: na de slavernij

2 oktober|19:30 - 21:30

Inspiratie 2024

Zie onderstaande, dit is het vervolg op de excursie ‘Als nieuw, maar het verleden dan?’ van 21 september.

Gespreksavond waar ook mensen aan deel moeten kunnen nemen die niet mee zijn gegaan naar de excursie. We gaan in groepjes met elkaar praten over de gevolgen die het verleden nu nog heeft. Je kan deelnemen aan meerdere groepen.

Plaats:           Kruiskerk

Datum:          woensdag 2 Oktober

Tijd:              19:30 uur

Aanmelden: voor 30 september bij ds. Wybren de Jong, predikant@pgrkruiskerk.nl

of tel. 06-81025524

Als Nieuw: maar het verleden dan?

Excursie naar de tentoonstelling ‘Christendom en slavernij’  in het museum Het Catharijneconvent in Utrecht. Nieuw bestaat alleen als er ook ‘oud’ is, dat we dringend achter ons moeten laten, zoals de slavernij. Een Nederlands verhaal. Aan de hand van historische bronnen, onderbelichte perspectieven, oude en nieuwe kunst krijg je inzicht in de vaak onbesproken relatie tussen het christendom en het Nederlandse slavernijverleden. Het christendom had een cruciale invloed op het denken over slavernij. Zowel de voor- als tegenargumenten werden uit de Bijbel gehaald. Dit had een impact op miljoenen mensen.

Datum:
2 oktober